søndag 12. november 2017

Vinnhellaveien og Sverrestigen


Vinnhellaveien ligger i Lærdal ved Borgun stavkirke. Mange klager over at veiene i Norge er
dårlige og da kan det jo være en trøst at det har vært verre.

Skal man gå en tur på denne veien kan man enten parkere ved stavkirken (samt ta en tur i denne når den er åpen) eller parkere lenger nede og gå opp mot kirken.



Veien til venstre i bildet er som der fremgår fra 1793 med en litt sterk stigning. Veien til høyre har litt mindre stigning, 1:5. Moderne veier skal normalt ikke ha større stigning enn 1:8 så her er det litt bratt.
 





Bilturisme er som man ser ikke noe nytt.
Beduin kjørte en Panhard & Levasson utstyrt med åtte hestekrefter, fire sylindre og fire gir.

Han kjørte 350 kilometer i et land der nesten ingen hadde sett en bil. Bensin kunne man, om man var heldig, kjøpe på apotekene. Tror nok han hadde med en ekstra kanne eller tre.
Verden har gått litt fremover på det området.














Når man er kommet ned kan man går Sverrestigen tilbake. Det er en sti og krever litt mer av fottøyet enn veien. Jeg var der i slutten av oktober, i en periode med litt mye vann fra oven, så jeg brukte gode fjellstøvler.






Grei sti.

Lemenet hadde nok tatt kvelden litt før jeg kom ellers hadde nok reven eller ørnen tatt den. Jeg konstaterte hva det var og lot den ligge.








Turen er anslått til å ta ca 1 time og når man kommer opp til kirkene kan man gå ned til høyre, bak bjørken i bildet, og komme ut på veien der.

Kaffe kan man så ta på stavkirkens informasjonssenter når det er åpent om sommeren.

Jeg fikk ikke kaffe for jeg var der utenom sesongen som jeg ofte er.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar